onderzoek naar verplaatsingsgedrag met connected auto's en fietsen

op .

Binnenkort start in Nijmegen en Arnhem een onderzoek met inzet van connected auto’s en fietsen. Doel hiervan is kijken of het mogelijk is om leaserijders te verleiden ook de fiets te gebruiken. Het project wordt uitgevoerd door Next Urban Mobility, een bedrijf wat evenals FietsNED, gelieerd is aan Pon. Door het inzetten van zowel connected auto’s en fietsen, is het mogelijk om het verplaatsingsgedrag te volgen en te registreren. Daardoor moet duidelijk worden welke prikkels nodig zijn om het fietsgebruik te stimuleren. Bijvoorbeeld door de keuze voor de fiets te belonen met een lagere fiscale bijtelling. Het onderzoek wordt uitgevoerd met een aantal bedrijven in Nijmegen en Arnhem. Als de pilot werkt is het de bedoeling om het aanbod later op grotere schaal uit te rollen.

E-bike gebruik neemt fors toe

op .

Het aantal kilometers dat reizigers aflegden per auto, fiets of met ov, bleef in 10 jaar vrijwel gelijk. Maar wel is het fietsaandeel daarin sinds 2005 met bijna 12 procent toegenomen. Dat is vooral dankzij de opkomst van de e-bike. Sinds 2013 is ook een verjonging in gebruik van de e-bike zichtbaar. In totaal legden personen van 12 jaar en ouder 16 procent van de fietskilometers af met de elektrische fiets. Mooie ontwikkelingen maar wel met één kanttekening; het aantal verkeersdoden groeide van ongeveer 25 procent in 2005 naar zo’n 33 procent in 2016. Bij fietsers is nu meer dan de helft (57 procent) van de verkeersdoden ouder dan 70 jaar. Daar moet wel bij worden gezegd dat het aantal oudere fietsers sterk groeit alsook het totaal aantal kilometers wat deze groep jaarlijks fietst. Wegen we dat mee, dan is het risico van een dodelijk (fiets)ongeluk juist gedaald.

Fiets-telweek 2017 Doe je mee?

op .

Over het gebruik van de auto en het openbaar vervoer is veel bekend, maar van de 14 miljoen fietsers in dit land weten we veel minder. Wanneer fietsen we, met welke snelheid, op welke tijdstippen en waar komen we vertragingen op onze routes tegen. Als we die dingen weten, kunnen we betere fietsroutes aanleggen. Daarom wordt voor de 3e keer op een rij een fietstelweek georganiseerd; van 18 tot en met 24 september a.s.

Je hebt de mogelijkheid om ook dit jaar weer mee te doen aan de fietstelweek. Daarvoor is een heuse Fietstelweek-app ontwikkeld. Doe je mee, dan maak je kans op een van de vele mooie prijzen. Voor meer informatie; ga naar www.fietstelweek.nl

Hoeveel fietsers kan een fietspad verwerken

op .

Op drukke fietspaden is het minder fijn fietsen, maar waar ligt precies de grens? Belangrijk om te weten bij de aanleg van nieuwe fietspaden en fietssnelwegen. Nieuw onderzoek moet uitsluitsel geven. De vraag wanneer het (te) druk wordt op het fietspad hangt niet alleen af van het aantal fietsers en de breedte van het fietspad. Het gaat er ook om wanneer fietsers zelf het te druk vinden. Fietsgedrag speelt daarbij ook nog een rol. Bijvoorbeeld door fietsers die met zijn drieën naast elkaar rijden, die slingeren of die snel of juist langzaam gaan. Nieuw onderzoek door CROW Fietsberaad op 15 tweerichtingenfietspaden moet duidelijkheid verschaffen. Op die locaties komen telslangen te liggen. Gelijktijdig worden met videocamera’s opnamen gemaakt om zo een beeld te krijgen van de drukte en het gebruik van de fietspaden. Daarnaast wordt fietsers gevraagd naar hun mening omtrent de drukte op het betreffende fietspad. Door de onderzoeksresultaten te combineren, moet duidelijk worden wanneer een fietspad goed, matig of slecht functioneert. Dat wordt dan uitdrukt in zogenaamde servicelevels die wegbeheerders in de toekomst houvast moeten bieden bij de aanleg of verbetering van fietsvoorzieningen.

Chaos op het fietspad

op .

Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels die kriskras door elkaar rijden. Als het aan de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU ligt is dat vanaf volgend jaar verleden tijd. De belangenclubs werken aan een speciale 'fietspadcode' en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden. "Geef elkaar de ruimte", is de werktitel van het project. Uitgangspunt is dat "fietsers meer rekening houden met elkaar". Langzame fietspadgebruikers moeten volgens het plan goed rechts houden en achter elkaar gaan rijden, zodat de snelle gebruikers - snorfietsers en wielrenners - makkelijk kunnen passeren. Een boodschap met die strekking moet op nieuwe verkeersborden staan, die vanaf volgend jaar zomer zijn gepland. Ook smartphonegebruik moet worden teruggebracht.

FietsNED ondersteunt het initiatief maar is van mening dat nieuwe verkeersborden alleen niet genoeg is. Meer ruimte voor tweewielers creëren zal nodig zijn om het probleem echt op te lossen.

"Ik wil je zien"- campagne

op .

Foto: John Koolen van FietsNED Leende controleert de fietsverlichting van een scholier 

De afdeling Heeze-Leende van Veilig Verkeer Nederland is, in samenwerking met FietsNED, begonnen met het controleren van de fietsverlichting van scholieren van alle basisscholen in de gemeente. Het ging om fietsen van scholieren uit de groepen 3 tot en met 8 en de eerste basisscholen die aan bod kwamen waren De Triangel in Leende, de Dirkheziusschool en kindcentrum De Parel in Heeze. Gecontroleerd werd op verlichting, reflectoren in de trappers en reflectie op de banden. Wat niet in orde was, werd direct door FietsNED verholpen. De kinderen kregen een label aan de fiets met daarop de resultaten van de inspectie en een lampje dat tevens De komende weken zullen in Heeze-Leende ook de andere basisscholen aan bod komen voor een controle van de zichtbaarheid. Maar ook op andere plaatsen in het land is FietsNED actief met verlichtingscontroles voor de schooljeugd.

FietsNED pechhulp-app

op .

Heb je pech en direct een fietsenmaker nodig, dan kun je voortaan de hulp van een mobiele monteur inroepen via de FietsNED-app. Die geeft aan waar je onderweg precies met je kapotte fiets staat, en geeft je pechmelding en pechlocatie door aan de FietsNED alarmcentrale. Na de melding krijg je op je mobiel informatie over de monteur die naar jou onderweg is.

Nog een voordeel van de FietsNED-app is dat je altijd je lidmaatschapsgegevens bij de hand hebt en weet wat je recht op pechhulp (nog) is. Door installatie van de FietsNED-app heb je geen pechpasje meer nodig. De FietsNED-app is beschikbaar voor I-phone en Android-toestellen en te downloaden via de app-store. Download ‘m nu, hij is gratis beschikbaar voor leden! 

 

Fiets voortaan mee in HS-trein

op .

De NS staat voortaan toe dat u de fiets mee neemt als u met de Hoge Snelheidstrein reist.  In alle HS treinen is een voorziening getroffen voor 4 fietsen alsook een rek voor grote bagagestukken.  Aan de buitenkant van de treinen zijn stickers aangebracht waarop aangegeven staat waar het rijtuig met de fietsvoorzieningen zich bevindt. Een lang gekoesterde wens van de Tweede kamer, de Fietsersbond en FietsNED is hiermee in vervulling gegaan. Enige minpuntje is dat de fiets nog niet tijdens de spits mee mag.

Diefstal Fietsen wordt lastiger

op .

Sparta heeft dit jaar een fiets op de markt gebracht met een GPS-chip waardoor de fiets beter tegen diefstal beveiligd is. De beveiliging omvat een combinatie van alarm en tracking via GPS, waardoor diefstal niet alleen tegengewerkt wordt, maar de fiets, als deze toch gestolen wordt, te traceren is. Op de fiets staat goed zichtbaar dat deze een anti-diefstal-chip heeft. Van de eerste 6000 e-bikes werd er niet één gestolen: Dat meldt het bedrijf in het AD.  In navolging van Sparta, hebben ook andere leveranciers zoals Batavus, Klever, Gazelle en VanMoof een soortgelijk anti-diefstal-beveiliging in ontwikkeling.

FietsNED samen met PON.bike zusterbedrijven op Velocity2017

op .

Arnhem en Nijmegen waren medio juni de gastheren van het grootste fietscongres ter wereld: Velo-city 2017. Meer dan vijftienhonderd deelnemers uit zo’n tachtig landen ontmoetten elkaar om kennis te delen en uit te wisselen rond het aandeel van de fiets bij het leefbaar houden van mens en omgeving.

E-bikespecialist
Gecertificeerd voor alle merken
Service aan huis
van maandag t/m zaterdag
Klaar terwijl u wacht
100 vaste servicepunten
Gegarandeerde service
3 maanden garantie op onze service
500.000 tevreden klanten
Klanttevredenheid 9.4