Fiets-telweek 2017 Doe je mee?

op .

Over het gebruik van de auto en het openbaar vervoer is veel bekend, maar van de 14 miljoen fietsers in dit land weten we veel minder. Wanneer fietsen we, met welke snelheid, op welke tijdstippen en waar komen we vertragingen op onze routes tegen. Als we die dingen weten, kunnen we betere fietsroutes aanleggen. Daarom wordt voor de 3e keer op een rij een fietstelweek georganiseerd; van 18 tot en met 24 september a.s.

Je hebt de mogelijkheid om ook dit jaar weer mee te doen aan de fietstelweek. Daarvoor is een heuse Fietstelweek-app ontwikkeld. Doe je mee, dan maak je kans op een van de vele mooie prijzen. Voor meer informatie; ga naar www.fietstelweek.nl

Hoeveel fietsers kan een fietspad verwerken

op .

Op drukke fietspaden is het minder fijn fietsen, maar waar ligt precies de grens? Belangrijk om te weten bij de aanleg van nieuwe fietspaden en fietssnelwegen. Nieuw onderzoek moet uitsluitsel geven. De vraag wanneer het (te) druk wordt op het fietspad hangt niet alleen af van het aantal fietsers en de breedte van het fietspad. Het gaat er ook om wanneer fietsers zelf het te druk vinden. Fietsgedrag speelt daarbij ook nog een rol. Bijvoorbeeld door fietsers die met zijn drieën naast elkaar rijden, die slingeren of die snel of juist langzaam gaan. Nieuw onderzoek door CROW Fietsberaad op 15 tweerichtingenfietspaden moet duidelijkheid verschaffen. Op die locaties komen telslangen te liggen. Gelijktijdig worden met videocamera’s opnamen gemaakt om zo een beeld te krijgen van de drukte en het gebruik van de fietspaden. Daarnaast wordt fietsers gevraagd naar hun mening omtrent de drukte op het betreffende fietspad. Door de onderzoeksresultaten te combineren, moet duidelijk worden wanneer een fietspad goed, matig of slecht functioneert. Dat wordt dan uitdrukt in zogenaamde servicelevels die wegbeheerders in de toekomst houvast moeten bieden bij de aanleg of verbetering van fietsvoorzieningen.

Chaos op het fietspad

op .

Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels die kriskras door elkaar rijden. Als het aan de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU ligt is dat vanaf volgend jaar verleden tijd. De belangenclubs werken aan een speciale 'fietspadcode' en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden. "Geef elkaar de ruimte", is de werktitel van het project. Uitgangspunt is dat "fietsers meer rekening houden met elkaar". Langzame fietspadgebruikers moeten volgens het plan goed rechts houden en achter elkaar gaan rijden, zodat de snelle gebruikers - snorfietsers en wielrenners - makkelijk kunnen passeren. Een boodschap met die strekking moet op nieuwe verkeersborden staan, die vanaf volgend jaar zomer zijn gepland. Ook smartphonegebruik moet worden teruggebracht.

FietsNED ondersteunt het initiatief maar is van mening dat nieuwe verkeersborden alleen niet genoeg is. Meer ruimte voor tweewielers creëren zal nodig zijn om het probleem echt op te lossen.

FietsNED-service voor pizza-, post- en pakketkoeriers

op .

Het nieuwe shoppen: op internet bestellen en thuis laten aanbellen. De bezorgmarkt groeit en dat is te merken aan de golf scooters en bestelbusjes die dagelijks wijken en buurten binnen spoelt. Maar het tij lijkt te keren. Elektrisch vervoer neemt meer en meer de bezorging over.

Brussel en de speed-pedelec

op .

Om het internationale verkeer in goede banen te leiden hebben de EU-landen hun verkeerswetgeving onderling afgestemd. In heel Europa gelden – door de bank genomen – dezelfde regels. Wel zo gemakkelijk als je de grens overgaat en in het buitenland deelneemt aan het snelverkeer.

Fiets voortaan mee in HS-trein

op .

De NS staat voortaan toe dat u de fiets mee neemt als u met de Hoge Snelheidstrein reist.  In alle HS treinen is een voorziening getroffen voor 4 fietsen alsook een rek voor grote bagagestukken.  Aan de buitenkant van de treinen zijn stickers aangebracht waarop aangegeven staat waar het rijtuig met de fietsvoorzieningen zich bevindt. Een lang gekoesterde wens van de Tweede kamer, de Fietsersbond en FietsNED is hiermee in vervulling gegaan. Enige minpuntje is dat de fiets nog niet tijdens de spits mee mag.

Diefstal Fietsen wordt lastiger

op .

Sparta heeft dit jaar een fiets op de markt gebracht met een GPS-chip waardoor de fiets beter tegen diefstal beveiligd is. De beveiliging omvat een combinatie van alarm en tracking via GPS, waardoor diefstal niet alleen tegengewerkt wordt, maar de fiets, als deze toch gestolen wordt, te traceren is. Op de fiets staat goed zichtbaar dat deze een anti-diefstal-chip heeft. Van de eerste 6000 e-bikes werd er niet één gestolen: Dat meldt het bedrijf in het AD.  In navolging van Sparta, hebben ook andere leveranciers zoals Batavus, Klever, Gazelle en VanMoof een soortgelijk anti-diefstal-beveiliging in ontwikkeling.

FietsNED samen met PON.bike zusterbedrijven op Velocity2017

op .

Arnhem en Nijmegen waren medio juni de gastheren van het grootste fietscongres ter wereld: Velo-city 2017. Meer dan vijftienhonderd deelnemers uit zo’n tachtig landen ontmoetten elkaar om kennis te delen en uit te wisselen rond het aandeel van de fiets bij het leefbaar houden van mens en omgeving.

Fietsbellen

op .

Een bel op je fiets is verplicht. Zonder fietsbel ben je strafbaar, je maakt zelfs kans op een boete van € 35,- . Maar bellen op de fiets, dat zou verboden moeten, dat vinden tenminste nogal wat mensen. Anderen maken daar geen punt van: telefoneren terwijl je trapt moet kunnen, net als appen, chatten en sms’en. Dat is, zoals dagelijks te zien en te horen valt, ook de praktijk. Gevaarlijk?

Fietsen naar de baas

op .

Steeds meer werkgevers stimuleren hun medewerkers om de fiets te pakken. Logisch, daar worden beide partijen beter van. Fietsers voelen ‘aan den lijve’ de vooruitgang van hun conditie en ook werkgevers zien er de voordelen van.

E-bikespecialist
Gecertificeerd voor alle merken
Service aan huis
van maandag t/m zaterdag
Klaar terwijl u wacht
100 vaste servicepunten
Gegarandeerde service
3 maanden garantie op onze service
500.000 tevreden klanten
Klanttevredenheid 9.4